Sunday, June 3, 2012

Have you ever been scared or hesitant to finish a book?


Not because it is bad, but precisely because it is good...

Farewells often full of tears ...
I admit that it sounds silly but some stories don't give me feel like separate from the characters. I've spent such great time, it's like I have fallen in love with them.
This was the case when the last
"Harry Potter" by JK Rollings was published... It's been so long that I expected to read the details of the final battle between Voldemort and Harry Potter that I devoured "The Deathly Hallows."

Then, at the time of the epilogue, I no longer wanted to continue. I knew if I ventured on this road, it was over. There wasn't even the promise of another volume to come. It was the end! I had a lump in my throat at the thought of parting with Harry, Hermione and Ron as all fans of course ... So I wanted to make it last.

Well, rest assured I did not last long. Two days later, I broke down and told myself that at worst, I could read them again and that there would always be the films to anticipate. (Not anymore unfortunately!) 
Ditto for "Breaking Dawn" by Stephenie Meyer.

The sequels that help the medicine go down ... 
Then there are the series where a new volume is expected. So for me, It's like a red flag helping me to complete the previous one. In this case, I know I'll be able to continue the adventures without interruption and I'm allowed to throw myself on the action without restraint. 


This is how I end up with the last twenty pages of "Clockwork Prince" always on the arms ... But now that Clary and Jace have been waiting for me in their new adventures in "City of Lost Souls", I can finally end those of Tessa, Jem and Will. Even if the stories are situated in different centuries, Cassandra Clare's series come together and form a large family. At least that's how I appease my conscience...

The exciting world that do not wait ... 
Often it is the first book that sets the pace. If it is surprising, creative and original, you have problems not to turn the pages.
This is true for all cult series like the ones of Tolkien, or JK Rollings Frank Herbert, etc.. You need to finish the novel even if it leaves you to wait a year or more to read more. 



That was the case for me this year with the adventures of Tegan that I met in "Tegan's Blood" and followed again in "Tegan's return", a serie by LH Cosway. I was so excited that I've wish the author had super powers to know what will happen immediately after I've finished the last sentences.


Ditto for "Divergent" by Veronica Roth. I was surprised by the originality of the world created by the author and I devoured the first volume. So, as soon as I get hold of the second, after all the great reviews I read on "Insurgent," I know I'm not going to resist. 


With this kind of book you're so immersed in action and suspense that not knowing immediately cost you as much as to know the outcome later ! The books that hants you ....

Those who follow you everywhere... 
You can not help thinking about them even if you put a stone on the cover.
Sometimes it's the story which is laden with powerful and invasive emotions as with
"Forbidden" by Tabitha Suzuma which speaks of incest. 
I experienced the same thing with "Almost Perfect" by Brian Katcher on the difficulty of transgenders to be loved and accepted. These books are so poignant that the breaks in play are needed to digest the events, situations, and to question yourself. 
One is unable to keep away for a long time because as the story is not over, questions, anticipation may be more sources of anxiety that the story itself.

My tips for making the pleasure last a bit longer ... 
Sometimes I also start a new book when my first story bothers me. If I suspect so much as a tragic, sad, horrible event or if I anticipate a fantastic, unbelievable or romantic outcome will happen that I prefer to let the pressure cool down a few hours, a few days by starting another adventure. 
 This is often why I read several books at once. 

This week is the case with three books. I started "Poughkeepsie" by Debra Anastasia on a homeless guy who falls in love with a young woman who smiled at him every morning at the train station. When the emotion was too much, I switched to "The Siren", a surprising book by Tiffany Reisz. There I landed in the middle of S & M. Grandly intrigued, I continued my reading until I came near to the end. My instinct allerted me that this turn of events will make me sad and probably cry. I play sissies and presto, I pick up "Poughkeepsie" again. New twist in the story. And bim! I open "Morning Star" by Desiree Finkbeiner. 
Fortunately, my curiosity has always the best of me and I will quickly finish all these books I started ...

What about you ? How do you operate?




Vous est-il déjà arrivé de ne pas vouloir finir un livre, non pas parce qu'il est mauvais, mais justement parce qu'il est bon ? 

Les adieux déchirants souvent plein de larmes... 
J'avoue que cela peut paraître idiot mais certaines histoires ne me donnent pas envie de me séparer des personnages. Un peu comme si j'étais tombée amoureuse d'eux ou qu'ils étaient devenus mes meilleurs amis... Ce fût le cas avec le dernier tome de la saga « Harry Potter » de J.K Rollings, « Les reliques de la mort ». Cela faisait tellement longtemps que j'attendais de connaître le combat final entre Harry Potter et Voldemort que j'ai dévoré ce livre.

Puis, au moment de l'épilogue, je n'ai plus voulu continuer. Je savais que si je m'aventurais sur cette route, c'était fini. Il n'y avait même plus la promesse d'un volume supplémentaire à venir. 
C'était la fin! 
J'avais une boule dans la gorge à l'idée de me séparer d'Harry, Hermione et Ron comme tous les fans évidemment... 
Alors j'ai eu envie de faire durer le plaisir. Bon, rassurez-vous je n'ai pas tenu longtemps. Deux jours après, j'ai craqué en me disant qu'au pire je pourrais les relire et qu'il y aurait toujours les films à anticiper. (Plus maintenant hélas!) 
Idem pour « Hésitation » de Stephenie Meyer.

Les suites qui aident à faire passer la pilule... 
Puis, il y a les séries ou j'attends qu'un nouveau volume sorte pour m'autoriser à terminer le précédent. 
Dans ce cas là, je sais que je vais pouvoir continuer les aventures sans interruption et pouvoir me jeter sur la suite avec plaisir. C'est comme ça que je me retrouve avec les vingt dernières pages de « Clockwork Prince » toujours sur les bras...

Mais maintenant que Clary et Jace m'attendent pour leurs nouvelles aventures dans « City of Lost Souls », je peux enfin finir celles de Tessa, Jem et Will. 
 Même si les histoires sont différentes, les mondes inventés par Cassandra Clare se rejoignent et forment une grande famille. Du moins, c'est comme cela que je me donne bonne conscience... 

Les univers captivants qui n'attendent pas... 
Et puis, il y a les séries où il est impossible d'attendre... 
Souvent c'est le premier tome qui donne le rythme. S'il est surprenant, creatif et original, vous éprouvez des difficultés à ne pas tourner les pages. 
C'est le cas de tous les séries cultes comme celles de Tolkien, J.K Rollings ou Frank Herbert, etc. Vous vous devez de finir le roman quitte à patienter un an ou plus pour lire la suite. 


Cela a été le cas cette année avec les aventures de Tegan que j'ai rencontré dans « Tegan's Blood » et retrouvé dans « Tegan's return », la série de L.H Cosway. J'étais tellement enthousiasmée que j'aurais aimé que l'auteur ait des super pouvoirs pour connaître la suite immédiatement.

Idem pour « Divergent » de Veronica Roth. J'ai été surprise par l'originalité du monde crée par l'auteur et j'ai dévoré le premier tome. Du coup, dès que je vais mettre la main sur le second, après toutes les bonnes critiques que j'ai lu sur « Insurgent », je sais que je ne vais pas pouvoir résister. 
Avec ce genre de livre, vous êtes tellement plongé dans l'action et le suspense que de ne pas savoir la suite vous coute autant que de la connaître! 

Les livres qui vous poursuivent....
Après, il y a les livres qui vous hantent. Ceux qui vous suivent partout et dont vous ne pouvez vous empêcher de penser. 
Parfois, c'est l'histoire racontée qui est chargée en émotions fortes et envahissantes comme avec  «Forbidden» de Tabitha Suzuma qui parle d'inceste.
 J'ai éprouvée la même chose avec « Almost Perfect » de Brian Katcher sur la difficulté des transgenres à se faire aimer et accepter. 


Ces livres sont tellement poignants que les pauses dans la lecture sont nécessaires pour digérer les événements, les situations et pour se questionner. On est incapable de s'en tenir éloignée pendant très longtemps car tant que l'histoire n'est pas terminée, les interrogations, l'anticipation sont parfois plus des sources d'angoisses que l'histoire elle-même.


Mes astuces pour faire durer le plaisir... 
Parfois, je commence aussi un nouveau livre lorsque ma première histoire me dérange. 
Je sens tellement qu'un truc tragique, triste, horrible ou fantastique, croyable et romantique va arriver que je laisse la pression redescendre quelques heures, quelques jours en débutant une autre aventure. C'est souvent pour cela que je lis souvent plusieurs livres à la fois. 

Cette semaine, c'est le cas avec trois livres. J'ai débuté « Poughkeepsie » de Debra Anastasia sur un sans abri qui tombe sous le charme d'une jeune femme qui lui sourit tous les matins en prenant le train. Au moment où l'émotion a été trop grande, j'ai switché pour « The Siren », un livre surprenant de Tiffany Reisz. 
Là, je débarque dans le milieu du S&M. Intriguée, je continue ma lecture et arrivée à la fin, mon instinct me dit que la tournure des événements va me rendre triste. Je joue les poules mouillées et hop, je reprends « Poughkeepsie ». Nouveau rebondissement dans l'histoire. Et bim! J'ouvre « Morning Star » de Desiree Finkbeiner. 
Heureusement, ma curiosité a toujours raison de moi et je finis rapidement tous ces livres entamés... 


Et vous? Comment fonctionnez-vous ?


1 comment:

  1. Yeah especially when it is the last book in the series. Old follower :)

    Books Ahoy
    Blogovation Design

    ReplyDelete

Blog Archive